A SEO versenytárselemzés létjogosultsága
Vállalkozásunk éppúgy nincs egyedül az online világban, mint fizikai üzletünk a városunkban, az országunkban, az egész világon. Ahogyan a fizikai világban működtetett üzletünk esetében is figyeljük a konkurenciát, ugyanígy az online világban sem kerülhetjük ezt el. Sőt! Az online világban kifejezetten hátrány, ha nem egyenesen hiba, nem követni a versenytársak működését, eredményeit. A fizikai világban esetleg ki tudunk építeni egyeduralmat egy-egy kis földrajzi területen, vagy egyedi termék kapcsán, azonban az online világban a földrajzi távolságok nem játszanak jelentős szerepet. Bármi, bárhonnan néhány napon belül a vásárló kezébe szállítható. Mégis, ahogyan eltér a fizikai és az online világ úgy eltér a SEO versenytárselemzés is a hagyományostól.
Egyáltalán, honnan tudjuk kik a versenytársaink?
A fizikai világban kik a versenytársaink? Minden olyan piaci szereplő versenytárs, aki egy fogyasztói igényt, amit a mi termékünk vagy szolgáltatásunk ki tud elégíteni, hasonló, vagy ugyanolyan mértékben szintén ki tud elégíteni. Egyszerű piaci példa, ki az almáját árusító Mariska néninek a versenytársa a falusi piacon? Mindenki más, aki szintén almát árusít, de még az is, aki körtét, vagy más hasonló gyümölcsöt! Ugyanez tapasztalható az online világban, csak gyakorlatilag földrajzi határok nélkül. Vagyis a példánál maradva, ha Mariska néni az almáját az interneten is meghirdeti, egyből megsokszorozódik a versenytársainak a száma a piaci néhány nénike és bácsika számához képest.
Mariska néni a piacon szétnézve pár perc alatt át tudja tekinteni mind a versenytársainak a számát, mind a termékük milyenségét. Így viszonylag gyorsan és egyszerűen képes reagálni a fogyasztói igényekre, jelentsen ez akár árképzést, akár mennyiségi, akár minőségi jellemzőkbe való beavatkozást.
Az online világban ez már nem megy ilyen egyszerűen.
A SEO versenytárselemzés titka
Bizony, a legfontosabb dolog, amit vizsgálnunk kell, hogy kik azok a vállalkozások és személyek, akik az online világban a miénkkel egyező, vagy hasonló terméket vagy szolgáltatást kínálnak. Ezt pedig úgy tudjuk a legkönnyebben kideríteni, ha
- kilistázzuk a saját vállalkozásunkra jellemző kulcsszavakat, keresőszavakat
- egyesével beírjuk őket a google keresőjébe
- és szépen egyesével megnézzük, minimum az első öt helyezettet
- majd egy SEO elemző programmal megnézzük, milyen kulcsszavakat és backlinkeket használnak
Az utóbbi ponttól eltekintve, minden seo szakember szaktudása nélkül is számos fontos információhoz juthatunk a versenytársainkról szimplán a honlapjaik megnyitogatása során is. Úgymint, például, egyáltalán kik azok, vagyis a konkrét vállalkozások neve, székhelye, mérete, termékeinek és szolgáltatásainak köre, sok esetben árait is beleértve. Láthatjuk egyből a hirdetéseiket is, laikusként is szembeötlő hibáikat, előnyeiket, eltéréseiket a mi általunk kínált termékektől, szolgáltatásoktól. Emellett a backlinkjeiknek ismeretében, vagyis, hogy milyen hivatkozások mutatnak a versenytársak honlapjaira, hasznos információkhoz jutunk a saját linképítési stratégiánk alakításához.
A SEO versenytárselemtés titka, tehát nem más, mint a versenytársak által használt kulcsszavak listája !
Ha ugyanis ismerjük versenytársaink a kulcsszavait, ismerjük a helyezéseit is, látjuk, hogy hol mely kulcsszavakra kell koncentrálnunk, például az övénél is erősebb felhasználói élményt nyújtó, releváns tartalmú bejegyzéssel, hirdetéssel, illetve hol van potenciál, mely kulcsszavak azok, ahol ő is hátul kullog, tehát lehetőségünk van a megelőzésére.
Versenytárs által használt kulcsszavak feltérképezése
A versenytársak által használt kulcsszavakat a legbiztosabb módon erre szakosodott programokkal tudjuk meghatározni.
Az egyik legjobb all-in-one forgalom elemzés és a verseny kutatási eszköz, a SEMRush, ami oldalfordítóval, akár magyarul is olvasható és használható. Előnye, hogy bármely webhely forgalmának elemzésére és nyomon követésére alkalmas, így a versenytárs URL-jének megadása után azonnal részletes bontást kapunk a versenytárs teljes forgalmáról, úgy mint például havi forgalom időbeli volumene, a forgalom országonkénti megoszlása, és esetünkben most a legfontosabb információnak, a legtöbb forgalmat eredményező kulcsszavainak listáját is. Ami nagy előnye, hogy akár ingyenes verzióban is elérhetőek néhány kattintással ezek az információk. Részletesebb, akár egyszerre több versenytárs elemzéséhez, azonban már csak a fizetős verziókban van lehetőség, de meggyőződésem, hogy adott esetben érdemes befektetni ebbe, és az elemzést elvégző szakemberbe, mert a kapott információkat megfellelően felhasználva olyan irányba alakítható a vállalkozásunk seo startégiája, ami idővel jelentős profit formájában realizálódik, azaz megtérül.
SEO versenytárselemzés elvégzése
A fentiekből látszik, hogy nem kis feladatról van szó, és az is talán, hogy érdemes rá időt fordítani, mert kulcsfontosságú információkat nyerhetünk ki akár csak egy pár perces google kereső használattal is.
Vállalkozásunk számára eredményeket azonban hosszú távon ennél mélyebb, több lépcsős, jól felépített, folyamatosan működtetett seo versenytárs elemzés stratégia révén tudunk csak elérni, ami főbb címszavakban az alábbi résztevékenységekből áll:
- Online versenytársak feltérképezése
- Versenytársaink weboldalának elemzése
- Értékesítési előnyök kidolgozása
- Versenytársak hirdetéseinek (Facebook, Google) elemzése
- Versenytársak google megjelenésének elemzése
A konkurenseink elemzésével, lehetőségünk van saját vállalkozásunk online megjelenéseit jobban pozicionálni, és több látogatót szerezni. Mellőzésével azonban lemaradhatunk arról, amikor egy régi vagy éppen új versenytárs előlép, vagy belép és megkaparintja azokat a látogatókat és profitot, ami ha képben vagyunk, a miénk is lehetett volna.
Mind a seo stratégiád kialakításában, mind webáruházad seo szempontból való javításában, de egyéb seo kérdésekben is, nyugodtan lépj velem kapcsolatba, örömmel segítek.